10% | tego, co czyta |
20% | tego, co słyszy |
30% | tego, co widzi |
50% | tego, co widzi i słyszy |
70% | tego co samo pisze i mówi |
90% | tego co mówi i robi |
1 | Czy przed przystąpieniem do wykonywania zadania dziecko zadaje na jego temat wiele pytań, dyskutuje jego treść lub konsultuje się z wieloma osobami? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
2 | Czy rysunki, obrazki, schematy pomagają mu w nauce? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
3 | Czy lubisz robić praktyczne ćwiczenia, eksperymenty? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
4 | Czy gdy uczysz się wiersza, mówię go głośno, silnie modulując głos? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
5 | Czy lubi układać puzzle obrazkowe, grać w „memo”? Czy podczas gry pamięta pozycje obrazków? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | Czy woli czytać, siedząc na podłodze zamiast przy biurku lub woli uczyć się na świeżym powietrzu? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
7 | Czy łatwiej mu zapamiętać treść lekcji, wiesza, gdy gestykuluje, pokazuje ruchem? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
8 | Czy ucząc się mówi do siebie? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
9 | Czy dużo zapamiętuje, oglądając wideo telewizję? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
10 | Czy podczas uczenia się, pracy lubi mieć wokół siebie dużo przestrzeni? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
11 | Czy lubi przygotowywać się do szkoły wspólnie z kolegą lub koleżanką, omawiając zadania? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
12 | Czy przypominając informacje widzi miejsca na stronie, gdzie były zapisanie? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
13 | Czy najlepiej uczy się, wykonując praktyczne zadania, manipulując? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
14 | Czy ucząc się z książki, lubi robić krótkie notatki na marginesie lub na kartce? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
15 | Czy lubi grać w gry komputerowe? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
16 | Czy szybciej uczy się tabliczki mnożenia, wiersza huśtając się na fotelu, chodząc po pokoju? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
17 | Często podkreśla ważne zdania w tekście lubi używać kolorowych podkreślaczy? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
18 | Czy dobrze zapamiętuje informacje podane przez telefon? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
19 | Czy lepiej zapamiętuje, gdy narysuje schemat, wykres, mape myśli, wpisze dane do tabelki? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
20 | Czy lubi uczyć się, głośno czytając lub wypowiadając zapamiętane informacje? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
21 | Czy najlepiej się uczy, oglądając eksponaty w muzeum historycznym, jarzyny na targu, kwiaty w ogrodzie, odwiedzając różne miejsca? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
22 | Czy szybko uczy się piosenek? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23 | Czy najlepiej uczy się, manipulując, sklejając, budując modele, makiety? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
24 | Czy podczas zapamiętywania jakiegoś kształtu wodzi po nim lub nad nim palcem? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
25 | Czy wychodząc z lekcji, niemal wszystko pamięta? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
26 | Czy łatwo zapamiętuje listy, spisy, wykazy? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
27 | Czy często zmienia zdanie pod wpływem dyskusji z kolegą? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Średni wynik |
Wzrokowy |
Słuchowy |
Ruchowy |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
|||
4 |
|||
5 |
Tab. 3. Styl uczenia się - wyniki. (Bogdanowicz M., 2007:111-113)
1 | Lubisz rejestrować wydarzenia za pomocą aparatu fotograficznego lub kamery. |
2 | Zwykle dobrze zapamiętujesz treści po ich usłyszeniu. |
3 | Gdy słuchasz wykładu pilnie notujesz aby potem pracować na notatkach. |
4 | Lubisz popularno-naukowe audycje, dyskusje w radio. |
5 | Lubisz kanał Discovery Chanel w TV. |
6 | W czasie pracy umysłowej lubisz aby grała muzyka. |
7 | Kiedy przypominasz sobie odpowiedź na pytanie podczas egzaminu narzuca Ci się układ strony z książki lub z notatek, gdzie to się znajdowało. |
8 | Kiedy się uczysz nie lubisz, gdy z radia dochodzi jakaś rozmowa. |
9 | Kiedy robisz notatki z czytanego tekstu, rysujesz je w formie schematów, modeli itp. |
10 | Kiedy uczysz się z książki, lubisz czytać na głos. |
1 | █ | 6 | ● |
2 | ● | 7 | █ |
3 | █ | 8 | ● |
4 | ● | 9 | █ |
5 | █ | 10 | ● |
Większość █ oznacza, że jesteś wzrokowcem.
Większość ● oznacza, że jesteś słuhowcem.