Zapraszamy Państwa do korzystania z zakładki poświęconej spektrum autyzmu. Będziemy zamieszczać w niej materiały dotyczące tej tematyki.
Nazwa zakładki nie jest przypadkowa… Powstała ku pamięci Krystiana Głuszko, który tak właśnie określał swoją diagnozę Zespołu Aspergera – mówił, że to typ urody a nie zaburzenie, dysfunkcja czy choroba. Przez prawie dwa lata naszej znajomości przybliżał nam piękno świata autystycznego. Swoją aktywność na rzecz przełamywania stereotypów o osobach ze spektrum autyzmu, a w szczególności z Zespołem Aspergera skupiał głównie wokół książek, które napisał. Nasza Poradnia była partnerem wydania Jego bajki „Podaj łapkę misiu” o Kostku z ASPI i jego zagadkowym świecie. Krystian z ogromną ciekawością obserwował świat ludzi neurotypowych, próbował go zrozumieć… Był zdecydowanym przeciwnikiem nadawania ludziom etykiet, wolał definiować wszystkich mianem „człowieka”, który odkrywa dla innych swój świat w rozmowie, trzeba tylko mieć odwagę ją podjąć. Stworzył dla nas ogromną przestrzeń do refleksji, którą będziemy się starali nadal zapełniać. Krystian odszedł od nas 6 września 2016 roku.



Autorem ilustracji jest Franio




W ramach X Krakowskich Dni Integracji organizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie oraz III Tygodnia Pracy Socjalnej 6 kwietnia 2017 roku uczestniczyliśmy w spotkaniu „Studenci z Zespołem Aspergera”. Naszą Poradnię oraz zaprzyjaźniony Instytut Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie reprezentowały: Małgorzata Słomka i Ewa Rybska. Podejmowanie refleksji na temat sytuacji studentów z Zespołem Aspergera jest aktualnie koniecznością, bowiem pojawiają się oni na uczelniach wyższych dopiero od trzech lat. Wynika to z faktu, iż do 1993 roku kryteria diagnostyczne nie były konkretnie sprecyzowane, a oficjalnie w klasyfikacjach medycznych pojawiły się w 1994 roku. Obraz zaburzenia nadal się zmienia, gdyż kolejne diagnozy dostarczają nowych i ciekawych refleksji. Obecność osób z ZA na uczelniach staje się więc szczególnym wyzwaniem dla wszystkich tworzących środowisko akademickie. Muszą bowiem wykazać się zrozumieniem dla - między innymi - zamiłowania do rutyny i stałości połączonego z zaburzonymi relacjami interpersonalnymi, jak również dla logicznego rozumowania (często niezrozumiałego dla innych) i prawdomówności. Na szczęście życie pokazuje nam, że warto zaakceptować człowieka z ZA takim, jakim on jest i doceniać te wyjątkowe możliwości oraz zdolności:

Gigant informatyczny zatrudnił 120 autystów w ramach pilotażowego programu „Autyzm w pracy” (projekt ruszył w 2013r.). Koncern zaoszczędził 40 milionów euro, bo nowy pracownik nieszablonowym sposobem myślenia i działania rozwiązał problem, nad którym bezskutecznie pracowali firmowi informatycy.

Mamy nadzieję, że również Polsce zaczniemy dawać szanse osobom z diagnozą ZA, aby mogły się rozwijać i prowadzić satysfakcjonujące życie…

Zdarzyło mi się niegdyś ujrzeć w lesie rano
Dwie drogi; pojechałem tą mniej uczęszczaną –
Reszta wzięła się z tego, że to ją wybrałem.

Robert Frost





2 kwietnia to ważna data – jest cała niebieska i bajkowa
Czy wiecie dlaczego?
W tym dniu obchodzimy jednocześnie Światowy Dzień Świadomości Autyzmu oraz
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

Dlatego właśnie 2 kwietnia 2017 roku wybraliśmy na oficjalną publikację tej zakładki, a na dobry początek polecamy jak przystało na ten dzień coś jednocześnie niebieskiego i bajkowego:


Bajka o misiu z Zespołem Aspergera napisana przez doświadczonego ASPI autora wprowadza nie tylko dzieci w tematykę funkcjonowania i odbioru rzeczywistości przez osoby z taką diagnozą. W książeczce znajdziecie również piękną historię przyjaźni i mały poradnik autora, który pisze między innymi:

„Nie myśl, że jesteśmy niekomunikatywni.
Pomyśl, że porozumiewamy się inaczej.”

Wiemy, że publikacja z powodzeniem wykorzystywana jest podczas wielu warsztatów z dziećmi w przedszkolach i szkołach. Polecamy!

Miło nam również poinformować, iż 6 kwietnia br. będziemy aktywnie brać udział w spotkaniu organizowanym w ramach X Krakowskich Dni Integracji Studenci z Zespołem Aspergera. O wspólnych refleksjach napiszemy niebawem w zakładce. Zapraszamy!
powrót