BADANIA LAT 70' I 80'
- Opóźnienia i zaburzenia rozwoju ruchowego (koordynacja wzrokowo-ruchowa M. Bogdanowicz, 2004).
Dzieci dyslektyczne często mają zaburzenia i opóźnienia rozwoju ruchowego.
Według badań H. Spionek deficyty te występują w mniejszym zakresie niż w sferze czytania i pisania. Zaburzenia ruchowe mogą być globalne lub wybiórcze. U dyslektyków częstsze są jednak ruchowe zaburzenia wybiórcze niż mające charakter kompleksowy.
Przedstawione tu deficyty ruchowe będą się łączyły z umiejętnością poprawnego czytania i pisania.
- Obniżone zdolności sprawności manualnych. Zbyt mało precyzyjne ruchy ręki, dłoni, czy palców.
- Zaburzenie napięcia mięśniowego w wyniku czego dziecko jest sztywne, napięte, brak mu swobody, miękkości.
- Synkinezja - czyli współruchy, które polegają na dodatkowych, zbędnych ruchach dezorganizujących wykonywaną czynność.
Zaburzenia ruchowe przy udziale zaburzeń lateralizacji i percepcji wzrokowej mogą przyczyniać się do powstawania dysgrafii.
- Zaburzenia procesu lateralizacji.
Lateralizacja jest z jednym z aspektów rozwoju ruchowego dziecka.
Dzieci różnią się nie tylko pod względem strony z przewagą impulsową, ale tempem i siłą impulsu.