SZKOŁY ETIOLOGICZNE
- Naukowcy uważali również, że głównym powodem pojawiania się specyficznych trudności w czytaniu może być brak opanowania podstawowych umiejętności w czytaniu i pisaniu. Uważał tak, między innymi A. I. Gates. Według niego może być wiele przyczyn, dla których dziecko nie opanowało podstawowych umiejętności w zakresie czytania i pisania, np. niedopasowanie indywidualnego nauczania do potrzeb dziecka, teksty do czytania, które w najmniejszym stopniu nie interesują dziecka, nieodpowiednie metody nauczania.
- H. Spionek uważa, że powodem specyficznych trudności w pisaniu i czytaniu są zaburzenia tempa i rozwoju psychoruchowego dziecka. Te nie są zawsze zauważalne na pierwszy rzut oka, są jednak na tyle znaczące, że uniemożliwiają dziecku właściwy dalszy rozwój. H. Spionek nazwała je fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi.
- Opóźnienia i zakłócenia rozwoju percepcji wzrokowej.
- Opóźnienia i zakłócenia rozwoju percepcji słuchowej.
- Opóźnienia i zakłócenia rozwoju percepcji kinestetyczno-ruchowej.
- Zaburzenia procesu lateralizacji.