SZKOŁY ETIOLOGICZNE
- Ostatnio większość badaczy skłoniło się ku wieloprzyczynowości trudności. Mają tu na myśli pewne sploty niekorzystnych wydarzeń. Nie chodzi bowiem tylko o to, czy dana osoba ma skłonności do dysleksji, ale równie ważne jest, jak otoczenie dziecka oddziaływuje na niego samego, osłabiając lub potęgując w dziecku objawy. Do czynników należą:
- Metody wychowawcze, struktura, atmosfera, poziom intelektualno-kulturalny rodziny.
- Reakcje rodziców na trudności dziecka, sposób ich usuwania.
- Postawa nauczyciela, jego stosunek do dziecka, sposób usuwania dysleksji.
- Metody i organizacja nauki czytania i pisania.
- Zły stan fizyczny dziecka (częsta nieobecność w szkole).
(Zakrzewska B., 1999:25)
Bibliografia:
- Zakrzewska B., 1999, Trudności w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.
- praca zbior., red.Kaja B., 2003, Diagnoza dysleksja, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.